Väärät kengät?
Tiistain Iltalehden nettisivulla on juttu Johanna Peiposesta, joka on juossut lujaa tällä kaudella ja juoksee tänään 10.000 metrin EM-finaalissa. Yleisurheilun EM-kisathan alkavat tänään, jollet sattunut tietämään…
No, tässä Iltalehden jutussa mielenkiintoni kohdistuu artikkelin viimeiseen lauseeseen: “EM-kisoihin valmistautumista on häirinnyt reisivamma. Se tuli vääränlaisista Niken juoksutossuista”
http://www.iltalehti.fi/yleisurheilu/2016070521850493_yl.shtml
Eikö se nyt olisi riittänyt, jos asian olisi ilmaissut niin, että rasitusvamma on syntynyt “vääränlaisesta juoksukengästä” Tuskin se nyt on Niken syy, jos Peiponen on valinnut Niken mallistosta väärän kengän ja sen seurauksena on syntynyt rasitusvamma. Tämän päivän hesarin mukaan Peiponen otti uuden kengän käyttöön viikko sitten ja “tietoisen riskin”.
Ei ole olemassa vääränlaisia juoksutossuja. On tosin olemassa ihmisiä, jotka ottavat käyttöön heille vääränlaisia kenkiä.
Palasin tiistaina lenkkipoluille päivän kestäneen levon jälkeen. Juoksentelin hiekkateillä ja poluilla noin kahden tunnin ajan. Ja sattuipa siinä mielelessä somasti, että aurinko paistoi koko tuon ajan. sama juttu tänään keskiiikkona; kaksi tuntia hölkkää hienossa kesäsäässä!

