Treeneistä…
En ole kirjoittanut männä vuosina montaakaan riviä treeniohjelmasta, koska sellaista ei varsinaisesti ole olemassakaan. Siis mihinkään präntättynä.
Mutta kyllä sen tapainen on, hartioiden välissä olevalla kovalevyllä. Muistissa on hyvin vaikkapa kesä-syksy, jolloin tein täsmätreenejä Saharan halkijuoksua varten. Ja sillä linjalla jatketaan…
No, yritän kuitenkin kuvata edes jotenkin “harjoitusmetodejani”,
Juoksen kuusi lenkkiä viikon aikana. Kesällä nakkelen pidempiä lenkkejä, talvella pikkuisen lyhyempiä. Kuuntelen kehoa herkällä korvalla, sillä pyrin olemaan pois telakalta (koputan taas puuta kolme kertaa..).
Juoksen siis mielummin pitkäjänteisesti 125-135 kilsan viikkoja, kuin muutamia 150+ viikkoja, jolloin loukkaantumisriski kasvaa huomattavasti, mutta näistä parista extrakympistä saatava bonus on mielestäni minimaalinen.
Kesä-syyskuun aikana elän harjoitusten suhteen huippukautta. Juoksen myös mahdollisimman monipuolisia lenkkejä. Eilen jalkojen alla oli 50/50 asvalttia & hiekkaa (no ihan vähän polkua..). Ja sama virsi tälle päivälle, noin 2,5h juoksua.
(Sunnuntaina kierrän -pitkästä aikaa- Nuuksion Pitkäjärven. Se on taas lukuisine ylä-ja alamäkineen fyysisesti ihan erilainen noin 3h suoritus).
Kesäkausi tuo mukanaan tuplatreenipäivät, joita on 4-5 kipaletta viikkoa kohden. Teen siis juoksun lisäksi toisenkin harjoituksen, joka saattaa olla vaikkapa sisäsoutua.
Tämän lisäksi tulee vielä ulkosalla tapahtuvat muut “treenit”, joista esimerkkinä käyköön vaikkapa eilinen parin tunnin risusavotta.
Pyrin muutenkin tekemään paljon hikirauhasia aktivoivia hyötyliikuntasuorituksia enkä päästä itseäni vähällä, vaikka nykytekniikka antaisi siihen mahdollisuuden.
Tästä esimerkkinä…leikkaan mm.melko ison nurmikkoalan iki-wanhalla kelaleikkurilla, jota saa työntää ihan urakalla. Siitä saa aina reilun kahden tunnin hikiurakan. On muuten hyvää treeniä!
Tällä “vierivä kivi ei sammaloidu”-metodilla mennään, sillä se tuntuu sopivan minulle kaikista parhaiten.
Olen mielestäni paremmassa kunnossa kuin viime kesänä ja ehkä jopa paremmassa iskussa kuin kesällä, jolloin valmistauduin Saharan urakkaan. Mistä sen tiedän?
Palautumisesta. Aaviikkojuoksun A&O on kyky palautua viikko toisensa jälkeen 50 kilsan päiväannoksista. Siinä se on pähkinänkuoressa.
Olen palautunut erittäin hyvin kesän harjoituksista. Olen tehnyt muutamia täsmävenytyksiä ja pieniä lisäviilauksia sen suhteen, että saan juoksun aikana menetetyt kivennäisaineet takaisin. Tästä jossain vaiheessa lisää…
Hyvää viikonloppua!

