Jukka Viljanen
  • Tervetuloa
  • Jukka
  • Adventures
    • Kalahari Adventure Run 1000 km
    • Etelänapamanner
    • Libyan Sahara
    • North Pole Marathon & North Pole Bike Extreme
  • Blogi
  • Tilaa Jukka puhujaksi
  • Contact
  • Partners
  • Search
  • Menu Menu

Sukat

January 28, 2016/in Uncategorized /by Jukka Viljanen

Jos tässä vuosien varrella on jotain oppinut arvostamaan, niin se on laatu.

 

Olen juossut (tähän mennessä) kahden hiekka-aavikon yli ja molemmilla kerroilla minulla on ollut jalassa Bridgedalen sukat. Nillä samoilla sukilla mennään vieläkin, vaikka Kalaharin ylityksestä tulee kesällä kuluneeksi jo kuusi vuotta!!

 

Mitä kurjempi keli, niin sen suurempaan roolin hyvän sukan merkitys nousee. En juokse kalvollisilla kengillä, jotka pitävät veden ulkona…ja kastuessaan kengän sisällä. Tästä syystä varpaat saavat usein märän kylvyn, mutta eivät ole siitä moksiskaan, kun niitä suojaa hyvä sukka.

 

Aion testata tänään kahta (minulle) uutta Bridgedalen sukkaa. Keli on juoksutestiä ajatellen ihan virheetön. Ulkona on loskaa ja moskaa.

 

 

 

 

 

 

Superia

January 26, 2016/in Uncategorized /by Jukka Viljanen

On todella hienoa, että yhä useammat suomalaiset ovat huomanneet, että täältä kotikonnuilta löytyy vähintään yhtä terveellistä ns.super-ruokaa kuin mistä muulta tahansa.

 

Oheinen juttu kertoo mm.kaurapuuron ja mustikan olevan ihan lyömätön yhdistelma. Sitä on tässäkin taloudessa vedetty turpaan joka ikinen aamu ainakin viimeiset 20 vuotta. Ja joka aamu se maistuu ihan hemmetin hyvältä!

 

http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/mielipiteet/p%C3%A4%C3%A4kirjoitukset/suomessa-kasvaa-oikeaa-superruokaa-1.137037

 

Kaurapuuron voimalla sitä maanantainakin urheiltiin. Juoksin aluksi noin kilsan lenkin, jonka jälkeen pistin lumikengät jalkaan ja sauvat handuun..ja eikun menoksi.

 

Otin alkulämmöt läheisellä pellolla, jossa rämmin ensimmäisen kymmenen minuuttia ennen kuin lähdin kohti metsikköä. Siellä kuluikin tovi poikineen, itse asiassa yli tuntihan siellä vierähti.

 

Ja hauskaa oli. Lumikenkäilin alueella, jossa on useita korkeita kallioita, joiden laelle itseni aina välillä kampesin ja sitten yaan kalliolta alas ja sitä rataa.

 

Otin treenin kohtuu rauhallisesti, mutta syvähkössä lumessä rämpiminen nostaa sykettä, vaikka yrittäisikin “ottaa iisisti”.

 

Lenkin jälkeen oli taas aika nauttia suomalaista supermuonaa. Pistin jyvämyllyn låpi Kirkkonummelta hankittua ruista&ohraa&kauraa, jonka nautin puolukka-tyrni-banaani-maitoshoothien kera!

 

Siirsin viikon lenkkivapaan tälle päivälle. Ei välttämättä ihan huono ratkaisu…

 

 

 

Emmä näitä hommia lopeta…

January 25, 2016/in Uncategorized /by Jukka Viljanen

Sorry, mutta mä olen innoissani tuon Gregin reissusta, että on taas ihan pakko kertoa viimehetken terveiset Atlantilta.

 

Mies kiskoo airoja noin 12 tuntia päivässä. Loppuaika menee ruokailuun, nukkumiseen ja näemmä meikäläisen kanssa meilailuun:-)

 

Toi Gregin kuontalo on saanut aikaan pientä parran pärinää meidän kesken. Hän kertoi viime yönä tulleessa meilissään, että parta on muuttunut suoraan mustasta valkoiseksi eli se ei ole koskaan ollutkaan harmaa, kuten erheellisesti väitin. . Hän ilmoittautui joulupukin hommiin ensi jouluksi. Mä voin ottaa miehen välittämisen ohjelmistooni, joten luottamukselliset yhteydenotot vaan tänne.

 

On hänellä toinekin motiivi tulla Suomeen. Hän on hulluna revontuliin. Kävin pari vuotta sitten miehen kanssa kahdestikin Lapissa, mutta ei vaan lykästänyt. Muistin vastausmeilissäni  kiertää puukkoa haavassa kertoen, että niitä on näkynyt jopa täällä etelässä.

 

No sitten me ollaan palloteltu niitä kaikkia paikkoja, joissa voisimme käydä yhdessä pikku seikkailun merkeissä. Niitä on aikamoinen liuta, joten “emmä taida näitä hommia ihan lähiaikoina lopettaa”, sillä jos aiomme yhdessä/erikseen käydä listassa olevat paikat läpi, niin siinä eletään jo vuotta 2025 ennen kun se (lista) on käyty läpi.

Ja sitten tehdään uusi lista….

 

Yksi hienon hienon paikka, josta voisimme ketjun aloittaa on Namibian aavikko. Taisin jo Grönlannin jäätikköjuoksun aikaan kertoa – jopa ihan suorassa TV-lähetyksessä – että lähdemme Gregin kanssa Namibiaan. No ei ole vielä menty…

 

On siitä kuitenkin juteltu ja jutellaan näemmä taas. Greg on lennellyt siellä autiomaassa kuumailmapallolla ja on sen jäljiltä ihan kuumana ko.paikkaan. Kuultuani, että siellä on eräät maailman korkeimmat dyynit, niin meikäläistäkin alkoi polttelemaan.

 

Jos ja kun sinne menemme, niin se tehdään ihan ilman julkisuutta eli Namibian autiomaan halkijuoksu olisi ns.loma-ja harjoitusreissu.

 

Tuollaisella reissulla on hyvä testailla mm.erilaista tekniikkaa tulevia, vähän laajamittaisempia seikkailuja varten.

 

En ole lumikenkäillyt sitten Lapin reissun ja nyt lienee kreivin aika ottaa laji taas ohjelmistoon, sillä loppuviikko näyttää näillä leveysasteilla kovin vetiseltä.

 

Tänään siis treeninä lumikenkäilyä.

 

 

 

 

 

Page 964 of 1563«‹962963964965966›»

Seikkailujuoksija

Recent Posts

  • Nova 4 sisäänajo
  • Bodia!
  • Kenkätestausta
  • Mikä niissä jäätiköissä oikein vetoaa?
  • On arki tai pyhä…

Archives

Scroll to top