Jukka Viljanen
  • Tervetuloa
  • Jukka
  • Adventures
    • Kalahari Adventure Run 1000 km
    • Etelänapamanner
    • Libyan Sahara
    • North Pole Marathon & North Pole Bike Extreme
  • Blogi
  • Tilaa Jukka puhujaksi
  • Contact
  • Partners
  • Search
  • Menu Menu

Hyppyharjoituksia

January 31, 2016/in Uncategorized /by Jukka Viljanen

Eilisen juoksulenkin alkuvaiheessa tein jo rituaaliksi muodostuneen teon..kastelin heti alkuun kengät ja sukat. Näin juoksusta tulee heti rennompaa, kun ei ole mitään syytä varoa vesilammikoita ja sen sellaisia. Läpi vaan…

 

Mun hieman vajaan kahden tunnin lenkireitti kulki pääasiassa metsäpoluilla ja aika paljon niiden vieressäkin, sillä haluan yleensä juosta ihan omia “polkuja”.

 

Tuo jälkimmäinen vaihtoehto tuo joskus ongelmia.

 

Ensimmäinen on se, että en aina ole ihan kartalla missä juoksen. Toinen, mutta erittäin harvinainen tapaus sattui eilen. Maalasin itseni nurkkaan.

 

Noin viikko takaperin lunta oli ainakin 30 cm. Viikon aikana suurin osa lumesta on sulanut, mutta vain pieni osa siitä on haihtunut. (tämä ei koske aukeita alueita, johon tuulee länsi-ja eteläsuunnalta).

 

Lumi on muuttunut siis vedeksi. Ja sitähän siis riitti eilisellä reitilläni. Erässä paikassa, jossa oli aiemmin helpohkosti ylitettävä oja, oli nyt (lähes) joki.

 

Vaikka jalat olivat kastuneet, niin en viitsinyt tai uskaltanut lähteä rämpimään “joen läpi”, sillä sinnehän voi humpsahtaa koko mies.

 

Lähdin etsimään parempaa ylityspaikkaa ja mitä pidempään sitä etsin, niin sitä enemmän olin maalaamassa itseäni kohti pienempää nurkkaa. Huomasin jossain vaiheessa että ainoa tapa edetä haluttuun suuntaan oli hypätä tuon joen yli. Etsin mahdollisiimman kapean kohdan ja aloin tekemään hyppyyn liittyviä valmisteluja.

 

Arvioin, että kiitoradan pituudeksi riittää kymmenen metriä. Katsoin myös tarkasti paikan, josta uljas ponnistus tapahtuisi. Kävelin ponnistuspaikalta  Christiano Ronaldomaisesti takaperin kiitoradan alkuun. Katseeni oli Tommi Evilämäisen tuima. Vielä muutama syvä hengitys ja lähdin liikkelle.

 

Oli tärkeää, että ponnistus osuu just eikä melkein tamppaamalleni alueelle. Muuten kastuisi jotain muutakin kuin sukat ja kengät…

 

Harrastin nuorena monipuolisesti urheilua. Yksi lempilajeistani oli pituushyppy. Jostain kumman syystä ponnistin vasemmalla jalalla, joten päätin tälläkin kertaa käyttää tuota salaista asetta.

 

Juoksin niin rivakasti kohti “joen törmää”, kun näistä kintuista lähtee. Ponnistin vasemmalla jalalla niin korkealle ja pitkälle kuin kanakoivesta lähtee. Sitten pistin silmät kiinni  toivoen parasta ja peläten sitä pahinta. Kokonaisvaltaista pulahdusta….

 

Tipahdin kuitenkin halutulle laskeutumispaikalle ja ilo oli ylimmillään.

 

No, niinhän siinä sitten kävi, että jatkoin lenkin aikana niitä (hieman kapeampien) ojien yli loikkimisia eikä tulos ollut aina ihan yhtä hyvä….

 

Tänään jatketaan siihen mihin eilen jäätiin!

 

 

 

 

Mikä fiilis?

January 30, 2016/in Uncategorized /by Jukka Viljanen

Kävin ammoisina aikoina amerikkalaisen yliopiston. Jos ei muuta, niin opin ainakin sanomaan “awesome”  aina kun jotain mahtavaa tai vähemmäkin kliffaa tapahtui.

 

“Kuinkas hurisee /mikäs on meinink tai fiilikset” eli “what´s up” on jäänyt meikäläisen sanavaraston syövereihin loppuiäksi. Aina kun lähetän meilin vaikkapa Gregille, niin whatsupdude on ihan vakiokamaa.

 

Kiitos Facebookin, näin ammattiliittojen tekemät “mikä fiilis?” -videopätkät. Näiden tekeleiden allekirjoittajana oli SAK:n lisäksi myös Akava, johon kuuluu mm.Suomen Ekonomiliitto.

 

Videoclipit nähtyäni kysyin itseltäni, “mikä fiilis Jukka?”

 

Lähetin meilin Ekonomiliittoon ja pyysin poistamaan nimeni liiton jäsenluettelosta. Sen tehtyäni fiilikset parani ihan selvästi.

 

Mainonta siis toimii.

 

Yksi pieni huomio eiliseltä lenkiltä. Olen juossut viime kesän ja kuluvan talven 99%:sti metsäpoluilla matalan dropin kengillä. Droppi tarkoittaa kantapään ja päkiän välistä korkeuseroa. Useissa kengissä se on neljän ja kymmenen millin välissä.

 

Minun fanittaman La Sportiva Helioksen (ei sponsori!!) droppi on vain 2.

 

Juoksin eilisen testilenkin asvaltilla korkeamman dropin kengällä (8mm). Tulos,,,pohkeet juntturassa. Opetus…pysy metsässä ja juokse suosikkikengällä:-)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kevyesti

January 29, 2016/in Uncategorized /by Jukka Viljanen

Urheilemisen suhteen loppuviikko on mennyt aika lailla sammutetuin lyhdyin.

 

Tein eilen ja tänään lyhyehköt juoksulenkit, joiden päätteeksi soudin parin kilsaa Concept 2-soutulaitteella, jonka ostin (käytettynä) kuutisen vuotta sitten.

 

Atlantin halki soutavalta Gregiltä tulee meilejä päivittäin. Jokainen paikka siinä pienen pienessä purtilossa on kuulemma suolan peitossa.

 

Hän haaveilee mm. tuoreesta ruoasta, suihkusta. Sen lisäksi toivelistalla on mm.puiden näkeminen.

Miehen jalat ovat kuulemma jo aikamoiset tikut, joten meitä on nyt kaksi chicken legsiä (Greg antoi tämän lempinimen minulle Kalaharin halki juostessamme v.2010),

 

Pitää vääntää vielä tsemppimeili sinne Atlantille ennen koisimaan menoa.

 

Testikausi on myös käynnistynyt. Juoksija julkaisee kattavan kenkätestijutun huhtikuun lehdessä ja lehden nettisivulla (kenkäklinikka). Muut testaajat ovat jo aloittaneet työnsä, minä vasta virittäydyn tunnelmaan. Juoksin tänään ekan testilenkin eräällä New Balancen kengällä, joka onkin muuttunut viime vuodesta melko paljon.

 

Tuntui aluksi hieman oudolta juosta hyvin vaimennetulla kengällä, sillä olen juossut viime syksystä alkaen lähes pääsääntöisesti kevyillä La Sportivan Helios-kengillä. Osa viime lenkeistä on mennyt jopa ilman pohjallisia…Tämä on keventänyt (jo entuudestaan) höyhensarjalaista maastokenkää merkittävän paljon.

 

 

Page 963 of 1563«‹961962963964965›»

Seikkailujuoksija

Recent Posts

  • Nova 4 sisäänajo
  • Bodia!
  • Kenkätestausta
  • Mikä niissä jäätiköissä oikein vetoaa?
  • On arki tai pyhä…

Archives

Scroll to top