Jukka Viljanen
  • Tervetuloa
  • Jukka
  • Adventures
    • Kalahari Adventure Run 1000 km
    • Etelänapamanner
    • Libyan Sahara
    • North Pole Marathon & North Pole Bike Extreme
  • Blogi
  • Tilaa Jukka puhujaksi
  • Contact
  • Partners
  • Search
  • Menu Menu

Uusi kenkämerkki

March 8, 2017/in Uncategorized /by Jukka Viljanen

Tilasin pitkään amerikkalaista “Ultrarunning”-lehteä. Yksi asia, jota lehdessä diggasin oli sen valtavirrasta poikkeava tyyli. Lehti oli väritykseltään musta-valkoinen, tosi old school-tyyppinen lehti. Ja sellainenhan minua viehättää.

 

Lehti käsitteli amerikkalaista ultrajuoksukulttuuria monin eri tavoin. Oikeastaan ainoa hämäävä asia oli, että siellä oli pirusti ultrajuoksukisojen tuloksia, mutta ymmärrettäväähän se on.

 

Jos on juossut 100 mailia mutaista vuoristoreittiä, niin onhan se kohtuullista, että saa edes nimensä lehteen. Ja se oli myös lehden kustantajalle huokea tapa saada sisältöä.

 

Lehti ei pursunut mainoksia, mutta oli siellä niitä jonkun verran.

 

Yksi mainostaja, joka jäi mieleen oli Montrail. Firma valmistaa juoksukenkiä ja he olivat valinneet kohderyhmäkseen ultrajuoksijat. Olisi ollut tyhmää..ja ns.haulikolla ammuntaa ostaa ilmoitustilaa vaikkapa suuresta ja mahtavasta Runners Worldista.

 

Joten he ostivat mainostilaa pikkuruisen ultrajuoksulehden kustantajalta, joka toimi myös lehden päätoimittajana, myyntipäällikkönä ja varmaan lähettinäkin.

 

Näiden mainosten kautta kiinnostuin Montrailista, mutta eihän niitä mistään saanut, paitsi netistä, mutta verkkokauppa oli tuolloin vielä lapsen kengissä.

 

Viimein koitti se päivä, jolloin (Espoon Imelda Marcosille) iskettiin käteen upouudet Montrailit.  Se oli viime syksy.

 

Iso vaatemerkki Columbia Sportswear osti Montrail-tuotemerkin joitakin vuosia sitten. Olin syksyllä-16 tapaamassa Columbian Suomen tytäryhtiön henkilökuntaa ja tässä yhteydessä minulle kerrottiin trail-kenkä Montrailin uusista kuvioista. Sain myös samalla hiplata uusia tossuja.

 

Ja tänään sain kokeilla niitä ihan jalassakin. Ja toivottavasti pääsen niillä myös pian ekalle lenkille, sillä sen verran mukavilta ne tuntuivat.

http://www.columbiasportswear.fi/FI/men-footwear-trailrunning

 

Tein eilen (minulle kovan) lihaskuntotreenin. Teen tänään vielä toisen vastaavan, jonka jälkeen on aika viedä polkujuoksukoululaiset ensimmäisille yhteislenkille.

Julkistus

March 7, 2017/in Uncategorized /by Jukka Viljanen

Kuten pidempään blogiani lukevat tietävät, niin minulla on tapana pantata tietoa tulevasta seikkailustani. Esimerkiksi Kalaharin autiomaan halkijuoksun julkaisin kaksi kuukautta ennen lähtöä, Saharan ylityksen vasta about kuukautta aiemmin.

 

Syy pihtaukseen on ollut se, että mitä pidemmästä juoksumatkasta on kyse, niin sitä kinkkisempi sen organisoniti on. Viime vuoden syksyllä, minulla oli lupalappu autiomaan ylitykseen, mutta niin vain sekin peruutettiin.

 

Jokainen takapakki antaa vaan lisää motivaatiota!

 

Takaisin aiheeseen. Tapaan ensi viikolla erään media-alalla työskentelevän henkilön. Ainakin minun asialistalla on tämän (lokakuun lopulla tapahtuvan) seikkailujuoksun julkistaminen mahdollisimman pikaisesti. Huhtikuu voisi olla ihan passeli aika.

 

On hyvin mahdollista, että tukitiimini kasvaa lähiaikoina. Käyn keskustelun erään jo pitkään tuntemani herran kanssa ensi viikon alkupuolella.

 

Mikäli päädymme yhteistyöhön, niin sekin puoltaisi sitä, että seuraava seikkailu on abouttia-rallaa julkistusta vailla.

 

Arvauksia saa heittää peliin. Voittaja saa nimmarilla varustetun seikkailujuoksija-kirjan.

 

Juoksin maanantaina noin parin tunnin peruslenkin. Pidän tänään juoksusta lepoa, mutta teen lihaskuntotreeniä soutulaitteen avulla.

 

 

Palapeli

March 6, 2017/in Uncategorized /by Jukka Viljanen

Tällä hetkellä kaksi tiimiä odottaa Kanadassa malttamattomana päästäkseen ottamaan ensimmäisen askeleen kohti pohjoisnapaa.

 

Kuten niin usein aiemminkin tähdet eivät ole olleet retkikuntalaisille suotuisat. Toisen tiimin kamat tulivat lähtöpaikalle myöhässä jne.

https://pythom.com/Too-much-weight-for-the-North-Pole-plane—Skiers-in-Resolute-Bay-2017-02-27-23424

 

Mitä vaativammasta retkikuntahankkeesta on kysymys, niin sitä enemmän on tiedossa odottamista, tuskastuttavia lupa-ja raha-asioita yms. Siksi niin harva niihin ryhtyy. On paljon helpompaa mennä valmiiseen ruokapöytään, kun rakentaa se (pöytä) itse sekä saalistaa ja valmistaa ruoka.

 

Retkikuntatyötä voi hyvin verrata sokkeloisessa labyrintissa etenemiseen. Tai siihen, että kokoat palapeliä ja yhtäkkiä joku heittää juuri kokoamasi palat lattialle. Ja aloitat kaiken alusta.

 

No jos se elämä on yhtä sokkeloissa tai palapelin edessä konttaamista, niin mikä saa siihen ryhtymään?

 

Olen ollut silloin tällöin sähköpostiyhteydessä erääseen maailman tunnetuimpaan seikkailijaan Alastair Huphreysiin. Hän kertoo nettisivullaan eri syitä lähteä expeditionille:

 

It’s fun, or at least it’s fun looking back on it when it’s over.
There’s a hell of big world out there and I don’t want to limit my experiences and education to the tiny corner I happened to be born in

 

Seikkailukaverini Greg Maudin mielestä taas

“Life is either a grand adventure, or nothing”

Ei lisättävää….

 

Vaikka näitä seikkailuasioita tulee kerrottua (ainakin joskus) mollissa, niin hauskaa elämäähän tämä on. Saan tehdä asioita joista nautin.

 

Ja mitä nautintoihin tulee, niin tänään on niin upea päivä, että on ihan pakko mennä juoksemaan. Vedän sellaisen 1h45minsan peruslenkin Espoon metsissä.

 

 

 

Page 848 of 1565«‹846847848849850›»

Seikkailujuoksija

Recent Posts

  • “Niin sä sanoit vuosi sitten”
  • Kisakatsomossa
  • Numerolappu rintaan 2027?
  • Tärkeä apu…
  • Nova 4 sisäänajo

Archives

Scroll to top