Vastasin eilen kysymykseen, joka liittyi retkikuntatyöhön. Kysyjä pyysi kiteyttämään ihan muutamalla sanalla missä retkikuntatyössä oikeastaan on kysymys?
Vastaukseni oli…”Pidä suojaus jatkuvasti ylhäällä”. Se on nyrkkeilytermi, jolla yritän kuvailla jokaista aavikolla tai jäätiköllä vietettyä minuuttia/tuntia/vuorokautta.
Mikäli nyrkkeilijä pudottaa suojauksen alas, niin tuloksena on tyrmäys. Mikäli jalkapallojoukkueen fokus herpaantuu, niin voi käydä juuri siten kuin eilisessä Barcan ja ranskiksen välillä kävi.
Olen seurannut brittifudista pikkupojasta alkaen ja kuinka usein ottelun ratkaisu syntyy jatkoajalla? Usein.
Ja siksi, koska joukkueen suojaus putoaa.
Takaisin aavikolle. Hyvä ystäväni tekee töitä toisella puolella maapalloa. Hän käy pelastamassa ihmisiä, jotka ovat joutuneet aavikolla pulaan. Ystäväni “Eddie” kertoi edellisen tapaamisen yhteydessä ihan tyypillisen tarinan, joka päättyy yleensä surullisesti
Päähenkilönä on nyt mies, jolla on maastoauto. Hän haluaa käydä kokeilemassa sen ominaisuuksia hiekkadyyneillä. Hänellä on nöyrä suhtautuminen autiomaahan, sillä sinne on hävinnyt monta hyvää miestä. Hänellä on siis suojaus ylhäällä.
Mies ottaa ensimmäiselle aavikkoajelulle mukaan ladatun sat.puhelimen, runsaasti vettä ja muonaa, kanisteriin lisäpolttoainetta sekä lisävaatetusta kylmiä öitä varten. Ensimmäinen aavikkomatka menee hyvin. Hän käy aaavikolla vielä useampaan kertaan edellä kuvattu lisävarustus mukanaan.
Kunnes tulee päivä, jolloin hän lähtee aavikolle aiempaa heikommin varustautuneena, sillä edellisillä matkoillahan kaikki on mennyt hyvin.
Suojaus putoaa.
Ja loput arvaattekin. Lähes aina etsittävä löytyy autonsa läheltä. Menehtyneenä. Ei ollut tarpeeksi vettä ja muonaa, sat.puhelimessa ei ollut virtaa tai se oli jätetty kotiin ja niin edelleen.
Takaisiin retkikuntiini. Meillä on heti ensimmäisestä minuutista alkaen suojaus ylhäällä eikä se tipu ennen kuin olemme saavuttaneet tavoitteemme.
Eikä tarvitse mennä aavikolle asti. Mitäpä jos sähköt menevät pois päältä useammaksi tunniksi? Villi arvaukseni on, että yli 90%:lla suojaus on ollut alhaalla.
Esimerkiksi polkujuoksukisoissa osallistujat joutuvat kantamaan repussa puhelinta, teippausvälineita, muonaa&vettä ja muuta tarpeellista.
No nyt tämä polkujuoksija sulkee tietokoneen ja lähtee ulos treenaamaan. Lähtekääpä tekin!