Jukka Viljanen
  • Tervetuloa
  • Jukka
  • Adventures
    • Kalahari Adventure Run 1000 km
    • Etelänapamanner
    • Libyan Sahara
    • North Pole Marathon & North Pole Bike Extreme
  • Blogi
  • Tilaa Jukka puhujaksi
  • Contact
  • Partners
  • Search
  • Menu Menu

Pohjalliset

April 10, 2016/in Uncategorized /by Jukka Viljanen

Olen usein maininut juoksevani lenkkejä ilman pohjallisia. Miksi? Se tuntuu hyvältä ja toiseksi, uskon sen vahvistavan / stimuloivan jalkaa.

 

Luin aamukahvin (ja puuron) aikana Outside-lehden juttua..no mistäpä muusta kuin pohjallisista. Enkä nyt puhu kengän mukana tulevista pohjallisista, vaan urheiluliikkeissä myytävistä erikoispohjallisista, joiden myynti on jenkeissä noussut neljän vuoden aikana 18%.

 

Onko kyseessä vain hyvä business vai onko “joku vaan keksinyt hyvän tavan lisäryövätä liikunnan harrastajia, sillä he ovat yleensä niitä yhteiskunnan hyväosaisia”?

 

Minulla ei ole siihen vastausta, kuten ei ole Outside-lehden jutulla, mutta on minulla muutamia omakohtaisia kokemuksia.

 

Eräs liikunta-alan yrittäjä myi minulle pohjalliset kymmenisen vuotta sitten. Minulla oli pitkittynyt jalkavaiva. Jos himojuoksijaan iskee jalkajuiperrus, niin hän hakee siihen ratkaisua vaikkapa noitatohtorilta.

 

Pistin pohjalliset juoksukenkiini ja juoksin niillä 5 kilometriä. Vaikka siitä on jo (itse asiassa yli) kymmenen vuotta niin muistan mihin roskikseen ne työnsin. Paikka löytyy Kauklahden väylän ja Kurttilan tien risteyksestä, jossa on upea wanha koulu.

 

Juoksin loppumatkan ilman pohjallisia ja ai että juoksu tuntui hyvältä eikä jalkaan sattunut yhtään.

 

Seuraava erikoispohjalliskokemus oli jossain urheilulikkeessä, jossa oli “jalkoja tutkiva masiina”. Uteliaisuuttani menin ja “testautin” jalkani. “Fysioterapeutiksi” (&%¤¤ t se mikään fyssari ollut..) esittäytyneen henkilön mukaan mun jalassa oli ylipronaatiota ja tarvitsen ehdottomasti erikoispohjallisen korjaamaan vaivani.

 

En ostanut ajatusta kummastakaan asiasta. Kumpikaan jalkani ei ylipronatoi enkä siksi ostanut extrapohjallista.Uskon, että kukaan siihen härveliin jalkansa laittanut ei lähde kaupasta ulos, kuulematta “fyssarin..kyl sä tarvitset erikoispohjallisen”-myyntipuhetta.

 

Jos jalassa sattuisi olemaan jonkin sortin toimintahäriö, niin kumman kuluttaja valitsee..nopean päänsärkypillerin eli pohjallisen vai jopa kuukausia kestävän kuntouttamisen? Esitin niin tyhmän kysymyksen, että en edes itse viitsi siihen vastata.

 

Ohessa kaksi artikkelia. Toinen on se jo aiemmin mainittu Outside-lehden juttu ja toinen on linkki jonkun aussi-fyssarin sivulle, jossa on muutama yksinkertainen vinkki jalan vahvistamista varten.

http://www.outsideonline.com/2057161/first-look-lumo-run

http://breakingmuscle.com/au/strength-conditioning/why-theres-no-such-thing-as-flat-feet

 

Nyt meikäpoika lähtee juoksentelemaan Nuuksioon.

 

Kokeiluja

April 9, 2016/in Uncategorized /by Jukka Viljanen

Juoksin viime talven aikana monet monituiset metsälenkit ilman pohjallisia ja tykkäsin kokemastani niin paljon, että olen jatkanut sitä myös kevätlenkeillä.

 

Tänään kokeilin -ekaa kertaa- lenkkiä riisutuilla vasque kengillä, joissa ei ole mainittavasti vaimennuksia.

 

Juoksin ensiksi noin 1h10 min pohjallisilla, jonka jälkee otin ne pois ja jatkoin vielä tunnin ilman. Ja hyvältä tuntui. Siinä jotui jalkaterän lihakset ja jänteet hommiin. Ja sama juttu muuten varpaiden kanssa.

 

Veikkaan, että monella kanssakulkijalla varpaat ovat kuin nippu sulatettuja katkarapuja.

 

 

Kolme erää

April 7, 2016/in Uncategorized /by Jukka Viljanen

Keskiviikkoillat ovat varatut juoksukoululaisille aina kesäkuun puoliväliin asti.

 

Juoksimme eilen Espoon keskuspuistossa. Ensimmäinen tunti oli varattu juoksutekniikkaharjoitteluun. Opiskelimme ihan perusasioita, kuten ylämäkijuoksua ja sen sellaista.

 

Osa oppilaista lähti oppitunnin jälkee omille teilleen, mutta osa halusi jatkaa polkujuoksun merkeissä. Juoksimme noin 50 minsaa, jonka jälkeen osa kurssilaisista jatkoi iltaa muissa merkeissä.

 

Mutta vielä jäi juoksutettavaksi kaksi innokasta henkilöä, joista toinen juoksee 60 kilsan ultramaratonin ja toinen maratonin Pyhätunturilla elokuun puolivälissä.

 

Juoksimme kolmisteen vielä noin tunnin, ennen kuin päätimme pistää pillit pussiin siltä illalta. Siinä vaiheessa sade oli jo tauonnut ja itse asiassa meillä oli ihan viimeisen päälle hienot olosuhteet metsäjuoksuun. No, olihan siellä märkää ja mutaista, mutta se kuuluu asiaan.

 

Tämä on minulle “jo” kolmas vuosi , kun vedän polkujuoksukoulua. Jälleen kerran, porukka on todella motivoinuttta ja tyyppeinä kaikki ovat ihan helkkarin mukavia. Mikäs siinä on “töitä” tehdessä!

 

Tälle viikolle on kertynyt kilsoja jo ihan kiva määrä. En ole niitä sen tarkemmin laskenut, mutta eiköhän kilsamäärät nouse sinne 140-150 välille sunnuntai-iltaan mennessä.

 

Pieni kilsamäärien nousu tuntuu siinä, että on jatkuvasti nälkä. Tänään toimituksessa Pyöräily+Triahlonin päätoimittajan Ilkka Järvimäen suklaatuliaiset katosivat nopeasti kitusiin. Sori vaan…

 

Otan tänään juoksun vähän iisimmin lähinnä siksi, että minulla on neljä kenkää testattavana. Olen juossut kaikilla kengillä jo kertaalleen, mutta aion ottaa vielä Nikeillä, Saukoilla (Saucony), Asicseilla ja Pumalla pienet spurtit ennen kuin kirjoitan niitä testiraportin. On tää kovaa:-)

Page 942 of 1564«‹940941942943944›»

Seikkailujuoksija

Recent Posts

  • Tärkeä apu…
  • Nova 4 sisäänajo
  • Bodia!
  • Kenkätestausta
  • Mikä niissä jäätiköissä oikein vetoaa?

Archives

Scroll to top