Jukka Viljanen
  • Tervetuloa
  • Jukka
  • Adventures
    • Kalahari Adventure Run 1000 km
    • Etelänapamanner
    • Libyan Sahara
    • North Pole Marathon & North Pole Bike Extreme
  • Blogi
  • Tilaa Jukka puhujaksi
  • Contact
  • Partners
  • Search
  • Menu Menu

Tärkeä apu…

June 24, 2026/in Uncategorized /by Jukka Viljanen

Juha Hietanen mainitsi Seikkailujuoksija-kirjassa, että Jukka Viljanen on jo käyttänyt ulkopuolista apua rahoituksen saamiseksi aina vaan kalliimmiksi käyville juoksumatkoilleen.

Etenkin Grönlannin (2019) juoksua edeltävänä aikana minulla oli tiimissä henkilö, joka hyvistä yrityksistä huolimatta ei saanut rahahanoja auki.

Erään suuryhtiön kanssa pääsimme ihan kalkkiviivoille asti, mutta maalinauha jäi katkaisematta. Se olisi ollut kaikkien aikojen diili…

No, toivottavasti syksyllä 2026 onnistumme paremmin.

Keskustelin viimeksi eilen henkilön kanssa, joka jeesaa tässä tehtävässä tulevan syyskauden aikana.

Meidän on kerättävä kasaan viisunumeroinen summa, jotta pääsen juoksemaan kahden jäätikön halki huhtikuussa 2027.

Mun mukana jäätiköllä on islantilainen kolmikko ja kaksi jäätikkömaastoautoa.

Jos lukijalle herää kysymys, että tarvitaanko jäätiköllä autoja, niin vastaus on, että se on ainoa vaihtoehto.

En voi juosta raskas ahkio perässä. Siihen hommaan tarvitaan sukset ja mun tehtävä ei ole hiihtää jäätikön halki, vaan juosta.

Selvittelin asiaa jäätikköammattilaisten kanssa jo ennen 2025 Vatnajökull-jäätikköjuoksua ja ainoaksi vaihtoehdoksi jäi AUTO.

Yhdellä autolla sinne ei voi mennä, sillä jos se sattuisi menemään kesken kaiken paskaksi, niin olisimme kusessa.

Ne kolme islantilaista, Addi, Anton ja Arni, ovat myös minun turvamiehiä.

Vaikka olen juossut useammalla jäätiköllä kuin (tiettävästi) kukaan muu, niin olen jäätikköturvallisuuden osalta noviisi.

Tunnistan ne vaarat joita jäätiköillä on, mutta en osaa tai pysty taklaamaan niitä yksin.

Mitä ne vaarat ovat?

Tässä niistä yksi…

“Jäätiköllä liikkuville railot ovat vaarallisia ja niihin putoaminen voi aiheuttaa jopa kuoleman.

Jäätiköllä railojen riski on aina olemassa. Niiden määrä ja koko riippuu muun muassa jäätikön koosta ja muodosta, lumen laadusta ja määrästä, tuulesta, aurinkoisuudesta ja korkeudesta.

Hyvin tyypillistä on, että railojen päälle muodostuu lumisiltoja, jotka eivät kestä ylittäjän painoa ja jotka entisestään vaikeuttavat railojen havaitsemista.[

Siksi jäätiköllä liikkuessa tulisi turvautua köysiin ja railopelastukseen tarvittavaan välineistöön. Lumen määrä ja sääolosuhteet voivat vaikeuttaa pelastusoperaatiota. (Wikipedia)

Edellä mainitut islantilaiset ovat kokeneita railo-ja jäätikköpelastajia ja luotto heihin on 110%.

Arni, Jukka ja Addi.

Nova 4 sisäänajo

June 23, 2026/in Uncategorized /by Jukka Viljanen

Sain (alla kuva) sponsorini Merrelliltä ison nipun juoksuvarusteita ja muutamat juoksukengät, joista ehdin testata Nova 4 -jalkineet.

Tykkäsin tosi paljon.

Arvostan riittävää varvastilaa ja Novaan olisi mahtunut vielä kuudes varvas.

Vaimennus on huippuluokkaa ja niin oli myös rullaavuus.

Aina kun saan uuden juoksukengän käteeni, niin taivutan sitä päkiästä.

Jos se ei taivu, niin se on moro eli sellainen kenkä ei sovi minulle.

Kokeilin Merrellin toimistolla myös ensi keväänä lanseerattavaa uutta menopeliä, josta tulee varmaan toinen suosikkini.

En voi kertoa siitä sen enempää, mutta aikamoinen tykkijalkine sieltä on tulossa.

Bodia!

June 22, 2026/in Uncategorized /by Jukka Viljanen

Kirjoitin pari viikkoa sitten blogiini, että kesäharjoitteluni poikkeaa melko paljon edellistä vuosista.

Vaikka aurinko paistaa, niin seikkailujuoksija on ahertanut viime ajat pääasiassa sisätiloissa.

Painojen parissa.

Ja jonkun verran ilmankin.

Reisipenkkiä, pohjeprässiä, landminepress-liikkeitä, kyykkyjä, punnerruksia, vatsalihaksia….

Vatnajökull -juoksu (2025) oli hyvä muistutus & opetus lihaskunnon tärkeydestä.

Jos voisin juosta jäätiköllä kovalla alustalla, niin voimaa ei tarvitsi niin paljon, mutta…

…juoksen lumessa, sohjossa, johon jalka uppoaa.

Kehoon tulee tuolloin ylimääräisiä vääntöjä eli askel alkaa vuotamaan, jollei kehossa ole voimaa pitää sitä edes lähellä optimaalista asentoa.

Mulle kertyy kahdesta jäätiköstä arviolta yhteensä 150 kilsaa juostavaa edellä mainituissa olosuhteissa.

Varmaan joku maratonin mittainen matka menisi vielä hammasta purren, mutta se matka alkaa vasta sen jälkeen….

Juoksen myös erittäin todennäköisesti sauvojen kanssa, joten kropassa on oltava riittävästi voimaa siihenkin työhön.

Juoksijan polvi olisi varmaan se ikävin tunne kesken juoksun.

Juoksijan polvi on yleisnimitys polven ulkosyrjän rasitusperäiselle kivulle, joka johtuu tavallisimmin iliotibiaalijänteen oireyhtymä -vaivasta. Siinä reiden ulkosivulla kulkeva sidekudosjänne (iliotibiaalijänne) ärsyyntyy polven ulkosyrjän alueella toistuvan kuormituksen seurauksena.

Yleisiä syitä ovat mm. juoksumäärien tai –tehon nopea lisääminen. Heikkous lonkan ja pakaran lihaksissa. Juoksutekniikan tai askelluksen ongelmat. Toistuva juokseminen kaltevalla alustalla.

Tiedän miltä se tuntuu, siis juoksijan polvi.

Se on, kuin joku työntäisi puukkoa polveen.

Tämä muisto motivoi….

Page 1 of 1564123›»

Seikkailujuoksija

Recent Posts

  • Tärkeä apu…
  • Nova 4 sisäänajo
  • Bodia!
  • Kenkätestausta
  • Mikä niissä jäätiköissä oikein vetoaa?

Archives

Scroll to top