Olisikohan syytä käydä lääkärissä? Päähän nimittäin pälkähtää vähän väliä kummallisia ideoita.
No, onneksi ne liittyvät 100%:sti seikkailuihin. Ainakin toistaiseksi:-)
Muutama päivä sitten, ihan yks kaks yllättäen, etten sanoisi varoittamatta, päässä välähti varsinainen “kuningasidea”.
Innostus oli sitä luokkaa, että päätin soittaa hyvälle seikkailija-ystävälleni (FIN).
Sanoin heti kärkeen, että minulla on mielessä “aika kreisi idea”, johon mies vastasi (sitä edes kuulematta), “mä oon messissä”.
Puhelumme kesti ainakin tunnin.
Meidän hyvä idea on varmaan kaikkien muiden mielestä “erittäin outo”.
Ja näin sen pitääkin olla.
Mitäs seuraavaksi tapahtuu?
Kirjoitin seikkailun “synopsiksen” ja lähetin sen ystävälleni kommentoitavaksi ja edelleen kehitettäväksi.
Tämä on meille niin “iso hanke”, ettei sitä parsita kokoon ihan tuosta vaan. Se voisi kuitenkin toteutua vuoden kahden sisällä.
Retkikunnan koko olisi 7 henkeä (+ nelijalkaiset) ja sen toteutus kestäisi reilusti yli kuukauden. Etenemistapa olisi…no sen voin sanoa, että juoksun kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Ja juuri se tekisinkin tästä niin mielenkiintoisen seikkailuprojektin.
“To me, there is no age. Age is something other people put on you. You put a person in an old folk’s home, and this person’s gonna die pretty quick because you tell them, ‘You’re old now — you’re ready to go.’
Näin sanoo Dag Aabye, hänestä tehdyssä “never die easy”-minidokumentissa. Mies kertoo olevansa iätön.
Oheisen dokkarin alku on jenkkityyliin hieman dramaattinen, “sillä dokumentaristit eivät tunnu löytyvän millään (osin) erakoitunutta miestä” ja itse Dagin haastatteluosuus on turhan lyhyt. Hänestä kirjoitetut lehtiartikkelit avaavat Aabyen ajattelua paljon paremmin.https://infotel.ca/newsitem/the-free-life-and-lives-of-dag-aabye/it41372
Luin siis muutaman hänestä kertovan lehtihaastattelun. Kyseessä on on todella mielenkiintoinen heppu, jonka elämään ovat kuuluneet niin huimapäiset stunt-hommat ja esiintyminen jopa James Bond-elokuvassa.
Luin päivä pari sitten artikkelin, jossa puhuttiin koboltista. Tässä on suora lainaus Ylen nettisivulta:
“Jos avaat kännykkäsi kuoristaan, näet sen sisällä akun. Tuossa akussa on muutama gramma kobolttia.
Ilman sitä moderni kommunikaatio (ja ilmastonmuutoksen torjunta) olisi käytännössä mahdotonta: kännykät eivät latautuisi, läppärit eivät toimisi eivätkä sähköautot kulkisi.
Kobolttia on lisäksi muun muassa älykelloissa, kameroissa, sähköhammasharjoissa, sähköpyörissä ja tuuli- ja aurinkovoimaloissa.
Koboltin kysyntä kasvaa räjähdysmäisesti sähköistyvässä maailmassamme, mutta olot, joista arvokas metalli tulee, ovat hurjat ja kurjat.
Minulla on sellainen näppituntuma, että suurin osa ihmisistä ei edes tiedä, että esimerkiksi vihreäksi mainostetun sähköauton akku sisältää lapsityövoimalla noukittua kobolttia. Ja jos tietääkin, niin epämiellyttävältä totuudelta on helppo ummistaa silmänsä.
Olin puhumassa sponsorini Panasonic Toughbookin (Kauko Oy) tilaisuudessa tammikuussa 2020.
Tapahtumassa oli muitakin puhujia, kuten Vesa Siitari Atea-nimisestä IT-infrastruktuuri-yrityksestä. Hän kertoi kuulijoille, kuinka paljon yhden kännykän tai läppärin valmistamiseen kuluu luonnonvaroja.
Jo pelkästään kännykkä sisältää 30 eri metallia – eniten kuparia (15% puhelimen kaikista materiaaleista). Muita metalleja ovat mm. tantaali, beriumi, kromi, nikkeli, sinkki, hopea, kulta, kadmium ja mangaani. Ja se akun koboltti….
Jos tietokone valmistetaan neitseellisestä materiaalista eli kaivamalla metallit maasta, yhtä tietokonetta kohden syntyy 1,2 tonnia kaivos- ja metallijätettä.
Ja melkoinen monttu.
Merkin on suunnitellut Kai Kortelainen/Mikebon Oy
Olemme retkikuntieni aikana yrittäneet pitää “oman pihan siistinä”. Välillä olemme onnistuneet siinä hyvin, välillä emme.
Otetaan esimerkit lähihistoriasta.
Grönlannin jäätikköseikkailun aikana onnistuimme tuomaan kaiken roskan pois lumiselta aavikolta.
Arabian retkikunnan osalta näin ei käynyt, vaikka juoksun teemana oli “Leave No Trace”.
Paikallisiin tapoihin kuuluu polttaa aavikkomatkoilla kaikki roska ja se mikä ei pala, niin jätetään autiomaahan. Tämä on iso ongelma niillä main, mutta ajan saatossa sekin ongelma poistuu.
Seuraavalla Islannin jäätikköreissulla pidämme satavarmasti oman pihamme siistinä.