Jukka Viljanen
  • Tervetuloa
  • Jukka
  • Adventures
    • Kalahari Adventure Run 1000 km
    • Etelänapamanner
    • Libyan Sahara
    • North Pole Marathon & North Pole Bike Extreme
  • Blogi
  • Tilaa Jukka puhujaksi
  • Contact
  • Partners
  • Search
  • Menu Menu

Ylimenokausi

September 11, 2016/in Uncategorized /by Jukka Viljanen

Mikä on ylimenokausi?

Valmennusohjeissa vilahtelee termi ylimenokausi. Mitähän se mahtaa tarkoittaa?

Vaikka kyseessä on hieman tönkerö valmennustermi, kysymys on tuiki tärkeästä asiasta eli urheilijan ja kuntoilijan tarvitsemasta lepokaudesta. Samalla jätetään hyvästit menneelle kilpailukaudelle ja aletaan suunnata katse kohti seuraavia tavoitteita.
Ympäri vuoden systemaattisesti harjoittelevilla kesälajien urheilijoilla ylimenokausi ajoittuu syksyyn, talvilajien harrastajilla kevääseen. Kuntoilijat, jotka eivät harjoittele tiiviisti kalenterin ympäri, voivat soveltaa näitä periaatteita omien aikataulujensa mukaisesti.
Hiihtolegenda Veikko Hakulinen totesi aikoinaan, että urheilija jaksaa harjoitella tiiviisti yhteen menoon vain 6–7 kuukautta kerrallaan. Tämä pitää edelleenkin paikkaansa, sillä harjoittelun rytmittäminen tehokkaiden jaksojen ja palauttavien taukojen avulla on harjoittelun ohjelmoinnin tärkeimpiä asioita.Jokaisen harjoittelu on yksilöllistä, ja sama pätee myös levon tarpeeseen ja sen sisältöön. Seuraavassa käymme läpi asioita, joita jokaisen tosissaan harjoittelevan tulee miettiä omassa ohjelmoinnissaan.

KUN HALUAT LEVÄTÄ JA PITÄÄ YLIMENOKAUTTA,
OTA NÄMÄ ASIAT HUOMIOON:

Nollaa tilanne henkisesti. Harrasta kaikkia muita asioita paitsi urheilua. Käy elokuvissa, pidä lomaa, opiskele, marjasta ja metsästä… vaihtoehtoja riittää.

Lepää kunnolla. Uskalla ottaa rennosti ja laiskotella. Usein urheilija tarvitsee lepoa kaikesta fyysisestä harjoittelusta, ei pelkästään lajiharjoittelusta, sillä päivittäinen lenkille lähtö on myös rasittavaa.

Kokeile muita lajeja. Lepokausi voi olla myös aktiivista lepoa. Silloin on aikaa kokeilla muita lajeja, joita et kenties pääse harrastamaan tiiviin harjoittelujakson aikana. Aktiivinen lepo helpottaa paluuta takaisin säännölliseen harjoitteluun. Muiden lajien harjoittelulla voidaan myös kehittää omia heikkouksia.

Jos harjoittelet, harjoittele kevyesti. Jos haluat pitää yllä harjoittelua, laske tehot alas. Helppo peruskestävyysharjoittelu on palauttavaa.
(Lähde:Juoksija-lehti.fi).
Pidän parhaillaan lyhyttä ylimenokautta. Se on kestänyt nyt viikon ajan voip olla, että se jatkuu vielä päivän pari ehkä kolmekin.
Olen löysäillyt…sekä käynyt mm.maastopyöräilemässä, sienessä ja marjassa. Puita on myös hieman pilkottu, mutta juostu ei siis metriäkään.
ErämaatSeptember 10, 2016/in Uncategorized /by Jukka Viljanen

Ylen sivuilla julkaistun uutisen mukaan

“Maapallon erämaa-alueet hupenevat rajusti – sadan vuoden päästä jäljellä ei ole mitään”

http://yle.fi/uutiset/maapallon_eramaa-alueet_hupenevat_rajusti__sadan_vuoden_paasta_jaljella_ei_ole_mitaan/9157889?ref=leiki-uu

 

Näin Kalaharissa omin silmin, kuinka puskutraktorit torppasivat puskat ja puut kumoon. Niiden tilalle tuli laitumia pihvikarjaa varten.

 

En silti usko, että otsikossa mainittu ennuste tulisi pitämään täysin kutinsa. Olen vieraillut esim.Saharan alueella sellaisissa paikoissa, joita ei varmaan tulla hyödyntämään/riistamään seuraavan sadan vuoden aikana. Ja sitten toisena esimerkkinä on se hiekkaerämaa, johon aion varpaani seuraavaksi upottaa…

 

Olen edelleen luottavainen, että pääsen liikkeelle tulevan talven aikana.

 

Mitä harjoitteluun tulee, niin se menee nyt hieman uusiksi. Palaan siihen asiaan myöhemmin.

 

Tämä viikko on mennyt kuntoilun osalta pihahommissa, sillä minulla on edelleen kevyttä kröhää. Pääsen varmaan ekalle lenkille jo sunnuntaina.,

 

 

 

 

Pökköä pesään

September 8, 2016/in Uncategorized /by Jukka Viljanen

En ole käynyt lenkkipoluilla sitten sunnuntain.

 

Pää(!)syy siihen on se, että (ehkä) kylmetin itseäni jossain vaiheessa viikonloppua ja sain riesakseni kröhän.

 

Vireystila on ihan normaali eli hyvä, mutta olen ottanut tavaksi jättää juoksuharjoittelun pois silloin, kun nokka vuotaa. Ehkä kroppa vaan haluaa sanoa, että nyt kannattaa hellittää.

 

Muuta tekemistä on kuitenkin riittänyt. Kuten pari päivää sitten blogiini kirjoitin, niin suunnitelma juosta xx-valtion/aavikon halki on tyrmätty varsin korkealta taholta.

 

Nyt syykin luvan peruuttamiseen on selvinnyt ja paljastan sen viimeistään dokumentissa, joka seuraa aavikkojuoksuvalmisteluja (ja itse juoksua, kunhan sinne asti päästään..).

 

Tulee mieleen vuosi 2011, jolloin valmistelimme kuumeisesti Saharan halkijuoksua. Uusia käänteitä tuli päivittäin. Sanoin tuolloin “seikkailujuoksija”-kirjaa kirjoittavalle Juha Hietaselle: “Saimme taas hyvää kamaa (draamaa) kirjaa varten”. Nyt on siis sama tilanne.

 

Tapasin aamulla edellisen hiekka-aavikkojuoksun tukitiimini pomon Patrik Säilän, joka on taustaltaan mm.ex-erikkoisjoukkoliideri. Hänellä saattaa olla takataskussaan sellaisia kontakteja, joita voin hyödyntää uutta retkikuntaa varten.

 

Töitä siis riittää, mutta myös into on kova.  Tuntuu, että partakin kasvaa normaalia nopeammin!

 

Juttelin näistä uusista käänteistä erään kaverin kanssa pari päivää sitten. Hän sanoi, että “matka on tärkeä”. Hän tarkoitti sitä, että se mitä näiden vuosien aikana, ennen itse aavikkojuoksun alkamista tapahtuu, on jo sinällään arvokas kokemus.

Heikki, olet aivan oikeassa!

 

Pitäkää peukkuja.

 

 

 

 

 

 

Page 900 of 1564«‹898899900901902›»

Seikkailujuoksija

Recent Posts

  • Numerolappu rintaan 2027?
  • Tärkeä apu…
  • Nova 4 sisäänajo
  • Bodia!
  • Kenkätestausta

Archives

Scroll to top