Rahaa pankkiin
Olen tehnyt töitä median parissa (jo)90-luvun alkupuolelta lähtien. Nykyään olen mukana Kustannus Oy Juoksijan toiminnassa monin eri tavoin.
Perinteisesti painettu media on hankkinut kassavirtaa kahdella eri tavalla; levikki-ja mainostuloilla. Yleisesti ottaen kumpaisenkin rahoituskanavan virrat ovat laskussa.
Mediatalot, me mukaan luettuina, ovat miettineet korvaavia tapoja ansaita fyrkkaa. Monet ovat kehittäneet digitaalisia palveluja.
Mainosbanneripaikkkojen myynti ei oikein lyö leiville (ainakaan pienemmille medioille), joten yksi vaihtoehto on myydä nettiin “sisältöpalveluja”, suomeksi sanottuna “maksettua sisältöä”.
Katsokaapa iltapäivälehtien tai esim.Kauppalehden nettisivuja. Siellä on usein viittaus “kaupallinen yhteistyö”.
Niin kaupallisen sisällön kuin perinteisenkin mainonnan voi tehdä hyvin tai huonosti. Ohessa on esimerkki surkeasta toteutuksesta, jossa toisena kumppaneina on Outsiden nettipalvelu ja Asics.
Jutun juonena on kertoa kuinka juoksu tekee meille hyvää monella eri tavoin. Päärooliin on haluttu linkittää Asicsin kenkä ja se tuo artikkeliin jopa koomisia piirteitä. Ihan hyvä juttu on pilattu ymppäämällä Asics väen väkisin tekstiin.
No, ehkä tämä toimii jenkeissä, mutta Suomen markkinassa ei.
https://www.outsideonline.com/2317006/invisible-benefits-running
Pidän maanantain juoksuvapaana, mutta pistän rahaa pankkiin tekemällä hyödyllistä ja mukavaa risusavotta-duunia.