Jukka Viljanen
  • Tervetuloa
  • Jukka
  • Adventures
    • Kalahari Adventure Run 1000 km
    • Etelänapamanner
    • Libyan Sahara
    • North Pole Marathon & North Pole Bike Extreme
  • Blogi
  • Tilaa Jukka puhujaksi
  • Contact
  • Partners
  • Search
  • Menu Menu

11 kuukautta lähtöön / months to go.

November 1, 2025/in Uncategorized /by Jukka Viljanen

Seikkailujuoksu “Sahara 1000 km” lähtöön on tasan 11 kuukautta.

On tässä vielä aika paljon asioita setvittävänä, joista yksi tärkeimmistä liittyy rahoitukseen.

Uskon kuitenkin tämän ja muiden asioiden järjestyvän ennen juoksun starttia.

Seikkailijan on oltava ihan armoton optimisti ja hänellä on oltava vahva usko siihen, että asiat kääntyvät positiiviseen suuntaan.

Retkikunta on kuin start-up -yritys.

Väite saattaa kuulostaa oudolta, mutta niillä on itse asiassa yllättävän paljon yhteistä.

Retkikunta lähtee valloittamaan vuorta, tutkimaan aluetta tai ylittämään vaikkapa aavikkoa tai jäätikköä.

Start upilla on visio tai ongelma, jonka se haluaa ratkaista — esimerkiksi uusi tuote, palvelu tai teknologia.

Molemmilla on siis missio ja yhteinen päämäärä.

Molemmissa menestys riippuu luottamuksesta ja yhteistyöstä.

Ne toimivat epävarmuuden keskellä ja tarvitsevat sopeutumiskykyä. Luovuus ja improvisointi ovat välttämättömiä.

Oppiminen on keskeinen osa molempien kulttuuria. Matka on yhtä tärkeä kuin määränpää.

Bottom line, retkikunnalla ja yrityksellä on hyvin paljon yhteistä.

______________________________________________________________________________________________

The adventure run “Sahara 1000 km” starts exactly 11 months from now.

There are still quite a lot of things to sort out, and one of the most important of them has to do with financing.

However, I believe that this and everything else will fall into place before the start of the run.

An adventurer has to be an unrelenting optimist, with a strong belief that things will turn out for the better.

An expedition is like a start-up company.

That statement might sound strange, but in fact, they have a surprising amount in common.

An expedition sets out to conquer a mountain, explore a region, or cross a desert or an ice sheet.

A start-up has a vision or a problem it wants to solve — for example, a new product, service, or technology.

Both have a mission and a shared goal.

In both cases, success depends on trust and teamwork.

They operate in uncertainty and need adaptability. Creativity and improvisation are essential.

Learning is a key part of the culture for both. The journey is just as important as the destination.

Bottom line: an expedition and a company have a great deal in common.


Team Sahara in action (singing…).

Share this entry
  • Share on Facebook
  • Share on Twitter
  • Share on Pinterest
  • Share on LinkedIn
  • Share on Tumblr
  • Share on Vk
  • Share on Reddit
  • Share by Mail

Seikkailujuoksija

Recent Posts

  • 11 kuukautta lähtöön / months to go.
  • Olet mitä syöt / You are what you eat.
  • Mitä yhteistä on halkojen hakkaamisella ja kestävyysurheilulla? Vain onko mitään?
  • Marginal gains (En)
  • Arvot / Values (Fin/En)

Archives

Olet mitä syöt / You are what you eat.
Scroll to top