Kuormitus
Ihmiset, toisin kun muut maapallon eläväiset, ovat kovia kuormittamaan…niin itseään kuin ympäröivää luontoa.
Aina sen jälkeen, kun olen viettänyt pidemmän ajan jossain ns. jumalan selän takana, niin paluu tähän kulutusyhteiskuntaan on ollut (välillä jopa hemmetin)vaikeaa. Varsinkin se ensimmäinen visiitti jossain ostoparatiisissa on “mind blowing experience”.
No, ei siitä mene kuin korkeintaan kuukausi reissusta, niin minut on integroitu normimeininkiin.
Ehkä sinne aivosopukan (yks.) perukoille on kuitenkin jäänyt ajatus itämään, ettei tämän nyt ihan tällaista tarvitsisi olla….
Suurin osa tuntemistani outdoor-urheilijoista ovat ns.kamahomoja. (Tämä on yleisesti käytetty ilmaus henkilöstä, joka ostaa hulluna uusia vermeitä ja vempaimia, joten tästä ei kannata vetää hernettä nenään tai järjestää mitään marsseja)
Nämä samaiset (pääosin hemmot, johon kuulun itse) ovat myös huolissaan ympäristön kuormittumisesta. Tässä on siis hillitön ristiriita puhumisen ja tekemisen välillä. Sama juttu duunin tekemisen kanssa. Pitäisi löytää parempi balanssi työn ja vapaa-ajan välille.
No mitä niihin vermeisiin tulee, niin yhä useampi kamahomo valitsee tuotteita, jotka ovat “eettisemmin” valmistettuja. Ja yhä useampi jopa korjaa vaatteen, jos se menee rikki.
Oheisessa jutussa esiintyvä vaatevalmistaja Patagonia teki vuosia sitten näyttävän printtikampanjan, jonka slogan oli “Don´t buy this product” ja kuvassa oli eräs heidän takeistaan. Viesti oli se, että jos et tarvitse uutta takkia, niin älä osta sitä? Kampanjan jälkeen Patagonian vaatteita myytiin taas enemmän….
Nyt lähden sunnuntain pitkälle lenkille. On taas aika kuormittaa kehoa.