Lehtiä lahtipenkkiin
Olen tehnyt töitä media-alallamuutaman vuosikymmenen.
Viimeisen kymmenen vuoden ajan (myös) media-alan yhtiöitä on kohdannut ennen näkemätön kilpailu, josta jotkut selviävät kuivin jaloin ja jotkut eivät.
Näin se aina menee; ympärillä tapahtuviin muutoksiin reagoivat pärjäävät ja päänsä pensaaseen työntävät eivät.
Olen seurannut ja pitkään tilannutkin jenkkiläisiä Outside ja Trail Runner-lehtiä. Samaiseen mediaryppääseen kuuluu myös suomalaista Retki-lehteä muistuttava Backpacker sekä Climbing, Peloton ja Oxygen -aikakauslehdet.
Mediayhtiön johto on päättänyt lopettaa edellä mainittujen lehtien ilmestymistiheyden 80%:sti. Tämä tarkoittanee sitä, että joitakin lehtiä julkaistaan kerran kaksi vuodessa, mutta ei enää kuukausittain.
Aikakauslehtipisnes oli aikoinaan erittäin tuottavaa liiketoimintaa. Voin kokemuksesta sanoa, että mainoseuroja tuli ikkuinoista ja ovista eikä tilaajistakaan tarvinnut tapella. Tilanne on muuttunut näistä ajoista dramaattisesti.
“Yritykset eivät kuole siksi, että ne tekevät vääriä asioita, vaan siksi, että ne jatkavat aikoinaan oikeiden asioiden tekemistä liian pitkään“.
Tässä SITRAn ex-yliasiamiehen Mikko Kososen lauseessa on hitosti järkeä.
Tästä jokainen voi ottaa oppia vaikkapa harjoitteluun tai muuhun itsensä kehittämiseen.