Erämaan laivat
Mitä retkikuntiin tulee, niin meikäläisessä lienee ripaus romantikon vikaa.
Minulla oli jossain vaiheessa idea, että jokin aavikoille suuntautuva retkikunta etenisi kameleiden avustamana. Vähän samaan tapaan kuin Grönlannin jäätiköllä sillä erotuksella, että siellä tiimiin kuului rekikoiria….
Omanissa asuva aavikkoseikkailija Mark Evans, joka on kirjoittanut hienon kirjan “Desert Voices” kertoi erään tapaamisemme yhteydessä, että nykykameleiden kondis on niin heikko, ettei niitä kannata ottaa aavikon ylitykseen mukaan.
Niille olisi järjestettävä treenileirejä harjoitusohjelmineen päivineen vähän samaan tapaan kuin ihmisille, jotka osallistuvat maratoneille.
Tämän kuultuani päätin, että käytämme jatkossakin tavaroiden kuskaamiseen nelivetomaastureita.
Mutta mitä maastureita?
Kaikki aavikkoexpertit, joiden kanssa olen asiasta keskustellut suosittelevat vain yhtä merkkiä ja se on Toyota.
Toyotalla on mallistossaan useita luotettavia juhtia, joista olemme käyttäneet niin avolavamallista Hiluxia kuin Land Cruiseria.
Toyotan maine luotettavana aavikkoautona on kiirinyt useiden muidenkin toimijoiden korviin. YK ja sotilasjärjestöt käyttävät aavikoilla ja muissa haastavissa olosuhteissa (mm.Afganistan)tietojeni mukaan pääasiassa Toyotan maastureita.
Ja niin myös ISIS…https://abcnews.go.com/International/us-officials-isis-toyota-trucks/story?id=34266539
Meillä oli Saharaa ylittäessä käytössä niin Hiluxeja kuin Land Cruisereitakin. Ja niin tulee olemaan myös Arabian hiekkaerämaata ylittäessä.
Minulla on ollut Land Cruiser käytössä jo kohta kahdeksan vuotta. Lisätään tähän vielä se, että Toyota ei ole (valitettavasti) sponsorini…
Pidin maanantain juoksuvapaata, mutta tein 10 x 4 minsan lihaskuntotreenin soutulaitteella.
Tänään on vuorossa tuplatreenipäivä eli päivään mahtuu kaksi harjoitusta.