Jukka Viljanen
  • Tervetuloa
  • Jukka
  • Adventures
    • Kalahari Adventure Run 1000 km
    • Etelänapamanner
    • Libyan Sahara
    • North Pole Marathon & North Pole Bike Extreme
  • Blogi
  • Tilaa Jukka puhujaksi
  • Contact
  • Partners
  • Search
  • Menu Menu

Merkitys

October 3, 2018/in Uncategorized /by Jukka Viljanen

Elämä kulkee sykleissä.

 

Katsoin vuosituhannen vaihteessa peiliin ja mietin, että onko (silloinen) työ jollain tavalla merkityksellinen. No ei ollut.

 

Lähdin kohti uutta. Ja pienen empimisen ja kipuilunkin kautta päädyin juoksijauralle. Muutos  ei ollut helppo rasti, mutta näin jälkikäteen arvioituna ihan hyvin se meni.

 

Työlle tuli merkitys.

 

Ihan viimeisten vuosien aikana tuo  sana “merkitys” on saanut laajemman sisällön.

 

Katsoin siis aiemmin peiliin enkä pitänyt siitä mitä näin. Nyt kun katson ikkunasta ulos, niin en pidä siitä mitä näen. On siis taas tehtävä jotain. On mielestäni velvollisuus puuttua sellaiseen asiaan, jonka kokee olevan vinksallaan. Puskista on ihan turha huudella neuvoja; on otettava vastuuta.

 

Seuraava seikkailuprojekti, jonka nimi on “running for the Arctic”, on lähes täysin yhteiskunnallinen hanke, jolla haluan nostaa esille Arktisen Neuvoston pääteemoja (arktisen alueen ilmastonmuutos, arktisen alueen alkuperäiskansojen perinnetieto sekä arktisen alueen meteorologinen yhteistyö).

 

Myös kuluttajat ovat valveutuneet. Yhä useampi miettii tuotetta ostaessaan vähän omaa nenäänsä pidemmälle.(“Ilmaisille” ämpäreille löytyy toki edelleen laajaa kannatusta)

 

Useat ns. “purpose driven yritykset” ovat huomanneet tämän trendin jo aikaa sitten. Yritykset, kuten vaatemerkki Patagonia, ovat huomanneet tiettyjen asioiden menevän perseelleen ja alkaneet tehdä töitä muutoksen eteen.

 

Aluksi vain pieni osa kuluttajista huomio sen ja ne alkavat fanittaa sitä. Pikku hiljaa yrityksen maine ja fanimäärä kasvaa. Näin yrityksestä kasvaa merkittävä.

Sen jälkeen kilpailijat kopioivat sen tapaa toimia. Tämä on ollut Patagonian tavoite. Lead by example, johda omalla esimerkillä. Ohessa siihen luiittyvä artikkeli.

 

https://www.npd.com/wps/portal/npd/us/blog/2018/sneakernomics-purpose-driven-brands/

 

Kävin juoksemassa hyvän lenkin lähimetsissä. Jalassa oli ihan upouudet La Sportivan Akashat. Ne tuntui kyllä pahuksen hyviltä!

Share this entry
  • Share on Facebook
  • Share on Twitter
  • Share on Pinterest
  • Share on LinkedIn
  • Share on Tumblr
  • Share on Vk
  • Share on Reddit
  • Share by Mail

Seikkailujuoksija

Recent Posts

  • Juoksutapahtuma Pirttimäessä
  • Uusi yhteistyökumppani?
  • Toukokuun treeneistä…
  • Viestintä jäätiköltä
  • Sauvajuoksusta

Archives

NUTS Uskaltaako flunssassa urheilla?
Scroll to top