Lumppuja
Tämän päivän Hesarin pääkirjoitus on otsikolla “pikamuodin vaikutus ympäristöön on kestämätön”. Samaisen lehden välissä oli muuten XXL:n iso mainosliite….
Vaateteollisuuden kasvihuonekaasupäästöt ovat yhtä suuret kuin maailman lento- ja laivaliikenteen päästöt yhteensä kertoo HS.
Ja lehti jatkaa…”Pikamuotiteollisuus yrittää saada kuluttajat ostamaan yhä enemmän vaatteita yhä useammin. Uusien vaatteiden myynti maailmassa onkin kaksinkertaistunut 15 vuodessa. Samaan aikaan vaatteen keskimääräiset käyttökerrat lähes puolittuivat. Yhtälö on kestämätön”.
Olen läheisesti tekemisissä urheilubusineksen kanssa. Siellä, jos jossain on peiliin katsomisen paikka.
Sen mitä olen sporttialan ihmisiltä kuullut tukee Hesarin tämän päiväistä pääkirjoitusta. Urheilumuodinkin vuosikierto on nopeaa. Kun aiemmin riitti muutama uusi mallisto vuoden aikana, niin nyt niitä sikiää aiempaa useammin.
Olen pyrkinyt toimimaan vastavirtaan. Ihan esimerkkinä, käytän kesälenkeillä samoja Milletin paitoja, joita mulla oli Kalaharin aavikkoa ylittäessä yhdeksän vuotta sitten.
Vaatteita kannattaa myös korjata. Monet seikkailukaverini korjauttavat vetskarit ja lättäävät untavatakkiin paikan, jos siihen tulee reikä.
Mielestäni outdoor-alan paras mainos on Patagonian “don´t buy this jacket”.https://www.patagonia.com/blog/2011/11/dont-buy-this-jacket-black-friday-and-the-new-york-times/
Se julkaistiin New York Timesin etusivulla ostohurmapäivänä vuonna 2011 (Black Friday).