Asiakas on aina…
…oikeassa, vain onko sittenkään?
Jenkeissä, missäpäs muualla, on meneillään oikeusjuttu, jossa vastakkain ovat Mount Everest-retkikuntajohtaja sekä hänen järjestämällään vuoristomatkalla mukana ollut asiakas. Jäljempänä kusipää:-)
Tässä pitkä tarina lyhyesti.
Kokenut retkikuntajohtaja teki Everestin perusleirissä päätöksen, että hänen tiiminsä ei aio tehdä huiputusyritystä, sillä olosuhteet ovat sitä vastaan.
No, yksi asiakkaista (kp)oli sitä mieltä, että olisi pitänyt vaan mennä ja (kp) on haastanut retkikuntajohtajan, joka on kokenut Everest-kävijä, oikeuteen.
Mikäli asiakas (kp) voittaisi, mitä en todellakaan toivo, niin se muuttaisi (ennakkotapauksena) vuoristojen pelisäännöt totaalisesti.
Asiakkaan valta kasvaisi ja mihinköhän se johtaisi? Kasvaviin kuolemantapauksiin arvioin minä.
Asiakas (kp) ja myyjä olivat tässäkin tapauksessa tehneet tarkan sopimuksen siitä, että matka Everestille ei takaa vuoren huiputusta.https://www.outsideonline.com/2417327/madison-mountaineering-zac-bookman-everest-lawsuit
Olen vienyt ryhmiä Saharaan, Nepaliin ja Grönlantiin.
Olin Grönlannissa viiden hengen porukan kanssa (muistaakseni) v.2015.
Yksi asiakkaista (ei kp) oli ympäröivistä vuorista sen verran kiinnostunut, että halusi huiputtaa yhden niistä.
Miehellä ei ollut tehtävään soveltuvia varusteita eikä kokemusta.
Kielsin häntä ryhtymästä moiseen hullutukseen.
Into oli kuitenkin kova. Kun sana ei kuulunut, niin sanoin hakevani huoneestani kynän ja paperia, johon kirjoitetaan vastuuvapautussopimus ja nimet alle todistajien läsnäollessa.
Siinä vaiheessa asiakas..järkimiehenä.. tuli tolkkuihinsa ja hän luopui ideastaan kiivetä vuorelle.
Juoksin sunnuntaina huippuhienon treenilenkin. Olipa messevä sää.